JetBlue Airways a anunțat că va colabora cu Project Kuiper, subsidiara Amazon specializată în internet prin sateliți pe orbită joasă, pentru a moderniza serviciile de Wi-Fi la bordul aeronavelor sale. Implementarea este programată să înceapă în 2027, compania americană devenind primul partener aerian al rețelei Kuiper, transmite Reuters.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Compania aeriană, cu sediul la New York, intenționează să echipeze până la 25% din flotă cu tehnologia bazată pe sateliți LEO (Low Earth Orbit) până în 2027 și să exploreze ulterior o combinație între sateliții LEO și cei GEO (geostaționari). În prezent, JetBlue folosește tehnologie GEO pentru conexiunile la internet la bord.
„Avem mulți dintre concurenții noștri care încearcă să prindă trenul din mers. Amazon a identificat o tehnologie care ne va menține înaintea tuturor, printr-un serviciu mai fiabil, cu performanțe mai bune și cu mai puține întârzieri”, a declarat Marty St. George, președintele JetBlue.
JetBlue este în acest moment singura mare companie aeriană din Statele Unite care oferă Wi-Fi gratuit pe întreaga flotă, iar prin parteneriatul cu Kuiper își propune să consolideze acest avantaj competitiv.
Proiectul Kuiper, lansat de Amazon în 2019, are ca obiectiv desfășurarea a peste 3.200 de sateliți pe orbita joasă a Pământului. Investiția totală este estimată la 10 miliarde de dolari. Primii sateliți au fost lansați în aprilie 2025, iar până în prezent au fost puși pe orbită peste 100 de sateliți. Rețeaua este concepută pentru a furniza internet în bandă largă consumatorilor, companiilor și instituțiilor guvernamentale la nivel global.
Parteneriatul cu JetBlue vine în contextul în care piața transportului aerian se află într-o competiție intensă privind calitatea și disponibilitatea conexiunilor la internet. În timp ce JetBlue devine primul client aerian al Kuiper, rețeaua va intra în competiție directă cu Starlink, serviciul de internet prin satelit dezvoltat de SpaceX, compania lui Elon Musk. Starlink are deja acorduri semnate cu Hawaiian Airlines și United Airlines pentru furnizarea de internet la bord.
St. George a subliniat că adoptarea tehnologiei pe orbită joasă aduce avantaje clare din punct de vedere al costurilor și al performanței. Sateliții LEO, plasați la altitudini de până la 2.000 km, permit o latență mai redusă și conexiuni mai stabile comparativ cu sateliții geostaționari, aflați la distanțe mult mai mari de Pământ. „Sistemele LEO sunt mai accesibile și mai eficiente decât sateliții geostaționari, care orbitează sincronizat cu rotația Pământului”, a explicat acesta.
Prin această strategie, JetBlue speră să răspundă așteptărilor tot mai mari ale pasagerilor pentru servicii de conectivitate rapidă și fiabilă pe durata zborurilor.