Scandalul RTX 5060. Nvidia ar fi încercat să ascundă slăbiciunile celei mai populare plăci grafice

The Verge - Nvidia nu a vrut ca cea mai populară placă grafică a sa să fie criticată anul acesta și și-a riscat credibilitatea pentru a împiedica acest lucru
Photo by UMA media on Pexels

Lansarea celei mai accesibile plăci grafice Nvidia din noua generație, GeForce RTX 5060 (299 dolari), a fost marcată de un val de acuzații privind manipularea recenziilor. În săptămâna debutului oficial, compania ar fi încercat să controleze în mod agresiv modul în care produsul său era prezentat publicului. Deși seria 60 a fost mereu considerată „coloana vertebrală” a vânzărilor Nvidia, modul în care a fost gestionată această lansare i-a făcut pe mulți să se întrebe dacă Nvidia n-a mers, de data asta, prea departe, relatează TheVerge.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Trecutul care bântuie

Predecesoarea RTX 5060, modelul 4060, a fost aspru criticată la lansare în 2022, descrisă drept o „palmă pentru gameri” sau o „glumă de GPU”. În ciuda acestor eșecuri de imagine, Nvidia a mizat pe continuitate hardware și a sperat că un marketing agresiv, susținut de tehnologii precum DLSS și frame generation, va schimba percepția publicului.

Însă, pentru a preveni o repetare a dezastrului de PR din trecut, compania pare să fi apelat la tactici controversate.

Tactici de derutare

Mai multe publicații de tehnologie, printre care GamersNexus, Digital Foundry, Hardware Unboxed și VideoCardz, au semnalat o serie de măsuri neobișnuit de restrictive impuse de Nvidia în contextul lansării plăcii grafice RTX 5060:

Lansare programată strategic – Nvidia a ales data de 19 mai pentru lansarea oficială a noii plăci, coincizând cu plecarea majorității reviewerilor către Computex, în Taiwan. O decizie care a limitat drastic posibilitatea unor teste independente și obiective la timp.

Acces întârziat la drivere – Deși unele redacții aveau deja placa în posesie, compania a întârziat în mod deliberat livrarea driverelor necesare, amânându-le până în ziua lansării. Fără aceste drivere, testele de performanță nu puteau fi realizate, blocând efectiv orice recenzie autentică până în ultimul moment.

Control strict asupra testelor – Doar câțiva recenzori au primit acces anticipat la drivere, cu o condiție clară: testarea exclusivă în cinci jocuri selectate, la setări impuse, și doar în comparație cu plăci mai vechi, precum RTX 3060 și 2060 Super – modele evident inferioare. Rezultatul? Grafice favorabile RTX 5060, dar irelevante pentru realitatea pieței actuale.

Presiuni asupra presei – Unele publicații susțin că au fost amenințate de Nvidia cu pierderea accesului la mostre viitoare dacă nu includeau în recenzii grafice menite să evidențieze avantajele tehnologiei Multi Frame Generation (MFG), un sistem bazat pe generarea de cadre artificiale.

GamersNexus, sub asediu

Cel mai alarmant caz a fost cel al canalului GamersNexus, un reper al integrității în presa tech. Editorul Steve Burke a declarat că Nvidia i-a amenințat direct cu excluderea de la comunicările tehnice și cu blocarea accesului la viitoare produse dacă refuză să prezinte comparații între plăci cu și fără „cadre false”. Burke susține că deține înregistrări ale conversațiilor – legal realizate, dat fiind că și Nvidia înregistra apelurile.

„Nvidia, sunt pregătit să le public”, a avertizat el în fața camerelor.

Ce ascunde de fapt RTX 5060?

Odată ce recenziile independente au fost publicate, realitatea a ieșit la iveală: RTX 5060 se situează adesea sub nivelul RTX 3060 Ti, și nu reușește constant să depășească nici măcar modelele RTX 3070 sau Intel B580, mai ieftin cu 50 de dolari.

Iar afirmațiile Nvidia despre performanță – „jocuri la setări maxime cu peste 100 fps”, s-au dovedit a fi prezentate într-un context înșelător: randare internă la 720p, upscaling la 1080p prin DLSS și o mare parte din cadre „generate” de AI, nu de placa în sine.

DLSS 4: exagerări și statistici umflate

Nvidia a declarat că tehnologia sa DLSS 4 cu MFG este „cea mai rapid adoptată din istoria companiei”, menționând un suport „în peste 125 de jocuri și aplicații”. Dar o privire atentă pe site-ul oficial arată că doar 29 de jocuri au implementare completă. Restul sunt titluri unde DLSS este activat forțat din drivere – o practică ce nu reflectă interesul real al dezvoltatorilor.

De ce face Nvidia asta?

Este greu de înțeles de ce Nvidia riscă să erodeze încrederea presei și a gamerilor. Un posibil răspuns ar putea fi repoziționarea companiei, gamingul reprezintă mai puțin de 10% din veniturile Nvidia, care face acum miliarde din inteligență artificială și soluții enterprise.

Din acest punct de vedere, plăcile grafice par un business secundar, dar tocmai aici stă ironia. Dacă Nvidia chiar nu mai pune preț pe gaming, de ce această încercare disperată de a controla narațiunea?

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...