Pentru a ajunge pe Marte în doar trei luni față de cele 6-9 luni cât durează o călătorie standard până pe Planeta Roșie, nava Starship a celor de la SpaceX trebuie să îndeplinească două condiții. Primo, să și zboare. Secundo, să folosească o traiectorie calculată de un fizician de Universitatea din California, care ar putea reduce timpul de zbor către Marte la jumătate față de estimările actuale, afirmă UniverseToday.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Timp de decenii, planeta Marte a fost ținta preferată a misiunilor robotice care caută indicii despre trecutul ei, dar și despre posibilitatea vieții extraterestre. Următorul pas firesc este trimiterea oamenilor pe Planeta Roșie, iar atât NASA, cât și China și-au anunțat intențiile de a face acest lucru în următoarele decenii. Între timp, SpaceX vizează o abordare mai ambițioasă, transportul de pasageri către Marte cu ajutorul navei sale emblematice, Starship.
Unul dintre cele mai mari obstacole în calea acestor misiuni este durata călătoriei. Folosind propulsie chimică convențională și traiectorii cu consum redus de energie, drumul dus durează între 6 și 9 luni. Însă un nou studiu publicat în Nature Scientific Reports propune o cale mai rapidă. Una care ar reduce timpul de tranzit la doar 90 de zile.
De la ipoteză la realitate: Marte în trei luni
Autorul cercetării, Jack Kingdon, doctorand în fizică la Universitatea din California, Santa Barbara (UCSB), susține că această durată de trei luni este posibilă chiar și fără tehnologii exotice precum propulsia nucleară. Cu ajutorul unui algoritm matematic numit „solvator Lambert”, Kingdon a identificat două ferestre de lansare – în aprilie 2033 și iulie 2035 – care ar permite atingeri rapide ale planetei Marte, cu un timp de zbor cuprins între 90 și 104 zile.
„Avantajul principal al acestei propuneri este că se bazează pe tehnologii care există sau sunt aproape de existență. Soluțiile precum VASIMR sau propulsia electrică nucleară necesită reactoare gigantice în spațiu, greu de realizat tehnic și, probabil, imposibil politic”, a declarat Kingdon.
Un vis cu combustibil real
Conform arhitecturii misiunilor prezentate de SpaceX, flotila către Marte va include șase nave Starship: patru cargo (care vor transporta în total 400 de tone de echipamente) și două pentru echipaj (cu 200 de pasageri în total). Navele echipate cu oameni vor avea nevoie de 15 zboruri de realimentare în orbita joasă a Pământului, în timp ce cele cargo vor necesita doar patru, fiind lansate pe traiectorii mai lente și economice.
După sosirea pe Marte, navele urmează să fie realimentate local, folosind gheață și dioxid de carbon extrase de pe planetă. O parte din flotilă se va întoarce pe Pământ, iar combustibilul va fi transferat din navele cargo în cele pentru echipaj, într-un fel de „realimentare orbitală marțiană”.
În viziunea lui Kingdon, aceste misiuni ar putea fi realizate cu rezervele actuale de propulsie ale Starship, și fără a depăși limitele de radiații impuse de NASA (600 milisieverți pentru întreaga carieră a unui astronaut).
Problemele nu au dispărut
Deși promițător, planul lui Kingdon nu este lipsit de provocări. Printre acestea se numără dezvoltarea completă a sistemului Starship – inclusiv a sistemelor de susținere a vieții, realimentare orbitală și reintrare atmosferică pe Marte.
Mai există o incertitudine majoră: fabricarea combustibilului criogenic pe suprafața unei alte planete nu a mai fost încercată niciodată. SpaceX intenționează să folosească un reactor Sabatier, care produce metan și oxigen din apă și dioxid de carbon – dar procesul este experimental și plin de necunoscute.
„Aceasta va fi o problemă dificilă, dar probabil mai ușoară decât să prinzi o clădire de 70 de metri înălțime cu brațe robotice uriașe”, glumește Kingdon, aluzie la spectaculoasa încercare a SpaceX de a recupera rachetele în zbor.
Un pas realist către Marte
Spre deosebire de soluțiile nucleare, care rămân costisitoare și controversate, abordarea propusă de Kingdon ar putea deveni un „pod” între prezent și viitorul explorării marțiene. Dacă performanțele planificate pentru Starship vor fi atinse în anii următori, nu e exclus ca primele zboruri rapide spre Marte să aibă loc chiar în deceniul următor.
Să se ducă Musk pe Marte.