Meta extinde funcția Community Notes cu notificări pentru postările corectate și opțiuni de feedback pentru utilizatori

Logo Facebook, Instagram, deținute de Meta
Sursa foto: Andre M. Chang / Zuma Press / Profimedia

Meta a anunțat extinderea funcționalităților programului Community Notes, sistemul de verificare colaborativă a informațiilor lansat în Statele Unite la începutul acestui an. Printre noutăți se numără notificările trimise utilizatorilor care au interacționat cu o postare pe Facebook, Instagram sau Threads și care ulterior primește o notă de corectare. De asemenea, utilizatorii au acum posibilitatea să solicite adăugarea unei note sau să evalueze dacă o notă existentă a fost utilă, transmite TechCrunch.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Reprezentanții companiei au precizat că aceste îmbunătățiri sunt, deocamdată, doar „teste”. Guy Rosen, Chief Information Security Officer al Meta, a declarat pe platforma X că, de la lansarea sistemului, peste 70.000 de colaboratori au scris aproximativ 15.000 de note, însă doar 6% dintre acestea au fost publicate. Într-un ecosistem digital de sute de milioane de utilizatori, impactul rămâne limitat.

Community Notes urmează modelul introdus pentru prima dată de Twitter (acum X) în 2021.

Principiul de funcționare presupune ca o notă să fie atașată unei postări doar atunci când utilizatori cu opinii diferite reușesc să ajungă la un consens asupra informațiilor prezentate. Ideea este ca validarea să nu fie influențată de orientarea politică sau ideologică a participanților.

Cu toate acestea, eficiența sistemului ridică numeroase întrebări.

Criticii avertizează că atingerea consensului necesar este adesea dificilă, iar corecturile pot apărea prea târziu pentru a opri răspândirea informațiilor false.

Organizația nonprofit Center for Democracy and Technology (CDT) a atras atenția că dezinformarea circulă mult mai rapid decât reușesc notele să o contracareze. Potrivit unei cercetări citate de organizație, „mai mult de 70% dintre notele corecte legate de dezinformarea privind alegerile din SUA nu au fost niciodată afișate utilizatorilor”.

O altă preocupare exprimată de CDT vizează capacitatea sistemului de a funcționa eficient pe platforme vizuale precum Instagram și Reels sau în spațiile private ale Facebook, cum sunt grupurile. Organizația recomandă ca Meta să introducă instrumente de măsurare a impactului, prin care să fie vizibil câți utilizatori au văzut corecturile adăugate. În plus, pentru mai multă transparență, ar trebui ca datele privind notele publicate să fie puse la dispoziția publicului.

Totodată, CDT a cerut companiei să reanalizeze decizia de a renunța la programele de fact-checking desfășurate anterior pe platformele sale. Argumentul este că un mecanism colaborativ, bazat pe consensul utilizatorilor, poate aduce beneficii, dar nu poate înlocui în totalitate verificarea profesională a informațiilor.

Pentru moment, Meta consideră noile funcții drept o fază de testare, urmând să observe cum vor fi utilizate și dacă vor putea contribui la creșterea gradului de informare corectă în rețelele sociale. „Este un început, dar dimensiunea și complexitatea platformelor noastre înseamnă că mai este mult de lucru pentru ca sistemul să aibă un impact real”, a recunoscut Guy Rosen.

Astfel, Community Notes rămâne un experiment în desfășurare, menit să completeze eforturile de combatere a dezinformării. Însă eficiența sa pe termen lung depinde atât de participarea utilizatorilor, cât și de măsurile suplimentare pe care Meta le va implementa pentru a garanta vizibilitatea și relevanța notelor publicate.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...