Departamentul de Justiție al Statelor Unite (DOJ) a deschis faza procesului privind măsurile reparatorii împotriva Google în cazul de monopol pe piața tehnologiilor publicitare. Guvernul american susține că divizarea companiei este singura soluție pentru restabilirea concurenței, în timp ce Google pledează pentru schimbări comportamentale mai puțin radicale, potrivit TheVerge.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Avocata DOJ, Julia Tarver Wood, a declarat în pledoaria de deschidere că „cei care nu învață din istorie sunt condamnați să o repete”, citându-l pe Winston Churchill. Ea a avertizat că, dacă judecătoarea Leonie Brinkema nu impune divizarea, Google va găsi o nouă modalitate de a-și recrea avantajele neloiale acumulate de-a lungul unui deceniu.
Guvernul cere ca Google să fie obligată să vândă platforma de tranzacționare AdX și să publice logica finală a licitațiilor din serverul pentru editori Doubleclick for Publishers (DFP). DOJ argumentează că aceste măsuri ar aduce transparență într-un mecanism cunoscut doar de Google și ar permite rivalilor să concureze în mod echitabil. Dacă acestea nu vor fi suficiente, autoritățile solicită păstrarea opțiunii de a forța compania să vândă și DFP.
„Remediile propuse de Google sunt ca un plasture aplicat pe un braț grav secționat”, a spus Wood, insistând că doar măsurile structurale pot restabili concurența.
Avocații companiei consideră propunerea guvernului „radicală și nesăbuită”. Karen Dunn, reprezentanta Google, a susținut că schimbările comportamentale propuse de companie ar putea fi implementate într-un singur an, în timp ce măsurile DOJ ar necesita peste un deceniu. „Guvernul nu vrea să elibereze concurența, ci să scoată Google din cursa pentru publicitatea online”, a afirmat Dunn.
Google avertizează că desprinderea unor produse ar putea afecta consumatorii și ar putea duce la apariția unui alt monopol, doar sub altă proprietate.
Pentru editorii online, instrumentele Google sunt esențiale. „DFP este moneda neoficială a internetului”, a declarat Andrew Casale, CEO al Index Exchange. El a subliniat că această platformă permite menținerea accesului gratuit la conținut pe internet.
Grant Whitmore, vicepreședinte de tehnologie publicitară la Advance Local, a declarat că editorii sunt constrânși să accepte condițiile Google pentru a avea acces la vasta bază de advertiseri din AdX. „A trebuit să acceptăm lucruri pe care nu le-am fi acceptat cu niciun alt furnizor”, a spus Whitmore, care a cerut desprinderea imediată a DFP.
La începutul anului, judecătoarea Brinkema a stabilit că Google a monopolizat ilegal piața serverelor pentru editori și a burselor de publicitate, prin legarea forțată a produselor AdX și DFP.
Procesul vine după ce, în alt dosar, judecătorul Amit Mehta a refuzat să impună desprinderea browserului Chrome în cazul monopolului pe căutare. DOJ insistă însă că cele două cazuri sunt diferite, întrucât AdX a fost central în abuzurile constatate în piața ad tech.
Deși inteligența artificială a cântărit mult în procesul de căutare, aici rolul său este considerat mai limitat. Totuși, guvernul atrage atenția că datele colectate prin imperiul publicitar al Google oferă companiei un avantaj semnificativ și în dezvoltarea sistemelor AI.
DOJ consideră că numai divizarea poate readuce competiția pe piața tehnologiilor publicitare care finanțează internetul deschis. „Fără asta, onorată instanță, pentru ce a fost tot acest proces?”, a încheiat Wood.