Anul trecut, Google a început să ofere unor companii din domeniul inteligenței artificiale acces la rezultatele sale de căutare pentru a susține răspunsurile generate de chatboturi. Însă unele funcționalități esențiale rămân rezervate exclusiv pentru propriul serviciu AI, Gemini, a declarat marți în instanță Liz Reid, șefa diviziei de căutare a Google, potrivit TechXplore.
Reid a descris în fața unei instanțe federale modul în care Google, parte a grupului Alphabet Inc., gestionează cererile venite din partea dezvoltatorilor de modele IA pentru a le permite accesul la datele companiei.
Google respinge o propunere a Departamentului de Justiție al SUA care ar obliga compania să partajeze o mare parte din datele pe care le folosește pentru a construi rezultatele căutărilor sale. Declarațiile lui Reid, potrivit cărora practicile actuale ale Google avantajează propriul serviciu Gemini, pot întări argumentele autorităților antitrust în favoarea unei competiții mai echitabile.
Acces diferențiat la datele de căutare
Începând cu mai 2024, Google a lansat un serviciu de „ancorare” (grounding) în cadrul platformei Vertex AI, destinată dezvoltatorilor de aplicații prin Google Cloud. Acesta permite modelelor IA să verifice rezultatele web furnizate de Google pentru a genera răspunsuri mai precise.
Potrivit documentelor prezentate în instanță, peste o duzină de companii utilizează acest serviciu, însă numele acestora au fost redactate.
Întrebată de un avocat guvernamental, Reid a recunoscut că există o diferență între ceea ce primesc companiile care plătesc pentru accesul la grounding prin Vertex și ceea ce obține Gemini, parte din familia Google.
„Rezultatele web sunt aceleași”, a spus Reid despre Vertex AI. Însă Google „oferă rezultate suplimentare” către Gemini, inclusiv acces la funcționalități precum Knowledge Graph, care descrie relațiile dintre entități, și OneBox, care furnizează răspunsuri instantanee pentru căutări precum scoruri sportive sau informații despre zboruri.
Gemini beneficiază de avantaje interne
Reid, care a preluat conducerea diviziei de căutare în 2024, a supervizat unele dintre cele mai importante transformări ale motorului Google din ultimii ani, inclusiv lansarea AI Overviews, funcția prin care răspunsurile la anumite căutări sunt generate direct de un model AI.
Anul trecut, judecătorul federal Amit Mehta a stabilit că Google a monopolizat ilegal piața căutărilor online. În prezent, instanța desfășoară o audiere de trei săptămâni pentru a decide ce măsuri corective ar trebui impuse companiei.
Departamentul de Justiție cere ca Mehta să oblige Google să partajeze mare parte din datele sale, pentru a permite companiilor IA să-și construiască propriile baze de date de căutare, utile în procesul de grounding.
Acces incert pentru rivalii din IA
Startup-ul Anthropic, care dezvoltă modelul Claude, a cerut acces suplimentar la datele de căutare ale Google, potrivit documentelor. Reid a spus că nu știe dacă cererea a fost aprobată. Google a investit aproximativ 3 miliarde de dolari în Anthropic, companie care a primit finanțare și de la Amazon.
CEO-ul Meta, Mark Zuckerberg, a declarat public că modelele AI ale companiei folosesc Google pentru grounding. Într-un alt moment al procesului, un director OpenAI a spus că firma a cerut Google, în august anul trecut, acces la indexul său de căutare, dar Google a refuzat.
Google, propunerea guvernului este invazivă și riscantă
În timpul audierii, Reid a criticat propunerea Departamentului de Justiție, pe care a calificat-o drept „extensivă și invazivă”. Ea a susținut că aceasta ar oferi rivalilor „o comoară de date” care i-ar putea face ținte pentru atacuri cibernetice.
Reid a estimat că aproximativ 2.000 de ingineri Google ar trebui redirecționați de la dezvoltarea de produse către activități de conformare, dacă măsura ar fi implementată.
Întrebată dacă a comunicat această estimare în cadrul companiei, Reid a recunoscut că nu, adăugând că este doar o „estimare brută”, realizată împreună cu echipa juridică a Google.
Opțiunile de opt-out, greu de aplicat în practică
Reid a mai criticat și propunerea guvernului care ar permite site-urilor web să opteze mai ușor pentru excluderea conținutului lor din produsele IA ale Google.
Ea a spus că Google oferă deja unele opțiuni de opt-out, dar nivelul de granularitate cerut de DOJ ar fi „dificil de implementat”, deoarece compania nu folosește întotdeauna modele IA diferite pentru fiecare funcționalitate în parte.