Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL), cel mai mare producător de baterii pentru vehicule electrice (EV) din lume, accelerează extinderea la nivel internaţional, mizând totodată pe o tehnologie revoluţionară: schimbarea rapidă a bateriei. Această strategie ar putea rescrie regulile jocului în industria auto europeană, relatează CNBC, citat de News.ro.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Lider global, dar cu provocări interne
CATL deţine aproximativ 38% din piaţa globală a bateriilor EV, furnizând baterii pentru giganţi auto precum Tesla, Volkswagen şi BMW. Deşi a avut un impact uriaş în industrie, compania a atras cu adevărat atenţia abia în mai 2025, când a lansat cea mai mare ofertă publică iniţială (IPO) a anului la Bursa din Hong Kong, strângând 41 miliarde dolari HK (5,2 miliarde USD).
Investiţii masive în Europa
CATL a anunţat că 90% din fondurile obţinute prin IPO vor fi direcţionate către extinderea în Europa, în special către fabrica de 7,6 miliarde euro din Debrecen, Ungaria, care va începe producţia în acest an. Compania mai deţine o fabrică în Germania (deschisă în 2023) şi a anunţat un parteneriat cu Stellantis pentru o unitate în Spania.
Analistul Bill Russo consideră că această expansiune este vitală, întrucât piaţa din China este deja saturată, iar marjele sunt mai bune în Europa. Ungaria, în special, oferă un avantaj strategic: apropiere de marii producători auto europeni, costuri mai mici şi un climat politic mai favorabil faţă de Germania.
Războiul preţurilor şi presiunile din China
În cadrul Forumului Economic Mondial de la Tianjin, directorul de producţie al CATL, Ni Jun, a avertizat că actualul ”război al reducerilor de preţuri” din China ar putea duce la formarea unui monopol, cerând intervenţia guvernului. Compania rivală BYD a declanşat valul de reduceri în luna mai, accentuând presiunile asupra marjelor de profit.
Obstacole în Europa şi tarife punitive
Deşi CATL îşi consolidează poziţia pe continent, nu toate pieţele europene i-au fost favorabile. UE a impus tarife punitive pentru EV-urile produse în China, iar o reprimare şi mai dură a avut loc în SUA. Ungaria, însă, pare a fi soluţia ideală pentru localizarea producţiei şi evitarea acestor bariere comerciale.
Planuri pentru Asia de Sud-Est
CATL dezvoltă şi un proiect integrat de producţie de baterii EV în Indonezia, cu lansarea planificată pentru martie 2026. Acest demers îi va oferi o poartă de acces într-o regiune aflată în plină expansiune a mobilităţii electrice.
Tehnologia de schimbare a bateriei: miza inovării
CATL intenţionează să aducă în Europa tehnologia de schimbare rapidă a bateriei — o alternativă inovatoare la încărcarea clasică. Procesul durează aproximativ 5 minute şi seamănă cu o spălătorie auto automată: maşina este parcată pe o platformă, iar sistemul robotizat înlocuieşte bateria epuizată cu una complet încărcată.
Această tehnologie este deja răspândită în China, dar în Europa se află în fază incipientă. Nio, alt producător chinez, a instalat peste 60 de staţii în Germania, Ţările de Jos, Norvegia, Suedia şi Danemarca. Stellantis testează un proiect similar în Madrid, printr-un parteneriat cu Ample.
Avantajele: rezolvă problema timpului de încărcare şi a degradării bateriei în timp. De asemenea, permite producătorilor să deţină bateriile, ceea ce reduce preţul iniţial al vehiculului şi creează venituri recurente.
Provocări: costuri mari şi lipsa standardizării
Dezavantajele sunt semnificative: costuri iniţiale ridicate şi lipsa unui standard unitar între producători. Totuşi, Connor Watts, analist Fastmarkets, spune că poziţia dominantă a CATL şi colaborarea cu numeroşi OEM-i chinezi o fac capabilă să impună standardizarea necesară.