Întreprinderea familiei lui Martin Büchs din micul oraș Bavaria furnizează de peste un secol sisteme de schimbare a vitezelor și de răcire a motorului pentru producătorii de automobile. În contextul în care sectorul auto european se află în criză, Büchs încearcă să își reinventeze compania, Jopp, ca furnizor pentru unul dintre sectoarele industriale cu cea mai rapidă creștere din țară: sectorul militar, relatează Bloomberg.
„Vedem o mulțime de oportunități în industria de apărare”, a declarat Büchs, care a fost nevoit să reducă 20% din forța de muncă a Jopp în ultimii cinci ani din cauza recesiunii din industria auto. „Angajații noștri sunt în general deschiși la idei noi, deoarece prioritatea lor este să aibă locuri de muncă durabile pe termen lung.”
Decizia lui Büchs reflectă o tendință în creștere în Europa, pe măsură ce vaste rețele de producători mici și mijlocii se luptă cu trecerea industriei auto la vehicule electrice care necesită piese diferite și mult mai puține. Mulți se orientează către industria de apărare în speranța de a profita de sutele de miliarde de euro pe care guvernele europene le alocă pentru a-și consolida armatele, în timp ce SUA își retrag angajamentul față de alianța transatlantică de securitate veche de decenii. Germania a deschis săptămâna aceasta calea pentru mai multe cheltuieli de apărare prin relaxarea normelor privind datoria națională, în timp ce Suedia, Republica Cehă și țările baltice își măresc bugetele militare. Uniunea Europeană intenționează să mobilizeze 800 de miliarde de euro pentru a consolida securitatea continentului, iar secretarul general al NATO, Mark Rutte, a solicitat țărilor europene să majoreze cheltuielile pentru apărare la 3,5% din economiile lor.
Transformarea fabricilor pentru a aproviziona armata nu este ușoară, necesitând recondiționarea echipamentelor și recalificarea lucrătorilor. Dar banii suplimentari mobilizează deja producătorii de pe continent. În Germania, producătorul de piese auto Schaeffler AG caută parteneri în industria de apărare pentru a-și extinde vânzările, în timp ce Trumpf SE + Co., un producător industrial cunoscut pentru laserele sale specializate, ia în considerare construirea de dispozitive care pot doborî drone.
Büttner Kft din Ungaria, care a furnizat anterior producătorilor germani de scule pentru industria auto, se așteaptă să își orienteze mai mult capacitatea către sectorul apărării. În Franța, Europlasma, o companie care dezvoltă soluții pentru distrugerea deșeurilor periculoase, a făcut o ofertă de preluare pentru fabrica Fonderie de Bretagne, care furnizează piese din metal turnat pentru Renault. Europlasma a declarat că oferta face parte dintr-o strategie de diversificare în sectorul apărării pentru „a răspunde provocării suveranității naționale și cererii în creștere la scară europeană”.
Deși industria de apărare este în plină expansiune, aceasta este încă mult mai mică decât sectorul auto și poate compensa doar o parte din pierderile de locuri de muncă și reducerile de producție care au început să se materializeze în acest sector. Aproximativ 13 milioane de persoane lucrează în industria auto din Europa – aproximativ 7% din locurile de muncă din UE – în timp ce sectorul apărării are puțin peste un milion de angajați. „Cred că discuția că apărarea va opri declinul industriei auto și al furnizorilor săi este o iluzie”, a declarat Jürgen Kerner, șeful adjunct al IG Metall, cel mai mare sindicat din Germania. „Nimic din toate acestea nu poate fi făcut peste noapte”. Cu toate acestea, cheltuielile dau naștere, de asemenea, la noi companii. În Estonia, un funcționar public, un general, un om de știință în domeniul rachetelor și unul dintre cei mai bogați oameni de afaceri ai țării au lansat Frankenburg Technologies pentru a construi sisteme ieftine de apărare aeriană. Țara, care se învecinează cu Rusia, și-a dublat bugetul militar începând din 2022.
Între timp, Volkswagen AG, cel mai mare producător de automobile din Europa, care reduce capacitatea și peste 40.000 de angajați, este deschis industriei de apărare pentru a profita de capacitatea sa excedentară. Rheinmetall AG a analizat posibilitatea de a utiliza fabrica VW din Osnabrück, Germania, pentru a produce vehicule blindate, iar unitatea de producție Audi a companiei din Bruxelles ar putea fi transformată în mod similar, conform planurilor companiei belgiene John Cockerill Defense SA.
Ministrul industriei din Italia, Adolfo Urso, a propus transformarea fabricilor de automobile pentru producția de apărare din cauza crizei din industria auto. Planul, determinat de o scădere cu 63% a producției de vehicule în ianuarie și de reducerea prezenței pe piața internă a producătorului Fiat Stellantis NV, vizează protejarea locurilor de muncă prin valorificarea suprapunerii sectorului cu tehnologia militară. Pe lângă retehnologizarea fabricilor pentru a produce arme, producătorii trebuie să se confrunte cu un proces greoi de certificare și autorizare de securitate.
Pentru a aproviziona direct armata sau pentru a produce produse militare specializate este necesară certificarea NATO, care durează de obicei unul până la doi ani și costă minimum 200.000 EUR, potrivit lui Christian Bartsch, director executiv al ACATO, o firmă specializată în certificări și securitate cibernetică. Iar procesul nu poate începe până când compania nu a primit deja o comandă din partea armatei. „În Germania, procesul de achiziții publice este tenace și pune viața în pericol. Compania este înfometată până când îi vine rândul”, a declarat Bartsch. „Este nevoie de timp pentru ca autoritățile germane să comande efectiv, timp în care companiile au costuri, costuri, costuri și nu câștigă nici măcar un euro.”
Cu toate acestea, dacă Europa dorește să obțină independența militară față de SUA, va trebui să își sprijine propriile companii, precum Jopp a lui Büchs, care are aproximativ 1.600 de angajați în întreaga lume. „Probabil că vom putea deveni un furnizor pentru companiile din industria de apărare”, a declarat Büchs. „Vom discuta cu potențialii clienți pentru a vedea dacă există cerere”.
Thomas Hirsch, care a fondat Hirsch Engineering Solutions din Germania, a făcut deja saltul. Sectorul auto reprezenta 95% din veniturile companiei sale în urmă cu patru ani. Acum, piesele mecanice produse de Hirsch sunt utilizate în orice, de la vehicule militare la sateliți și motoare de rachete. „Intrarea în acest sector sensibil necesită timp și energie”, a declarat Hirsch unui public format din peste 100 de antreprenori la un eveniment recent organizat de camera de industrie și comerț din Schweinfurt. „Dar odată ce ești în sistem, rămâi în sistem”.